TarinaBoxi

Tämä on avoin "laatikko" kaikille, joilla on pieni tarina kerrottavana toisille jäsenille.

”Musiikista sykkeen mä suoniini saan”

Tärkeimpänä syynä Olarin Kansallisiin senioreihin (OKAS) liittymiselle oli, että etsin eläköidyttyäni aktiivista yhdistystä, joka järjestäisi erilaisia retkiä mm. erilaisiin konsertteihin ja teattereihin ja erilaisia yhteisiä tapahtumia, jonne voisi myös mennä yksinkin, jos ei ko. ajankohtana saisi ystäviä mukaan. Erityisesti musiikki- ja liikuntaharrastuksilla on ollut merkitystä erilaisissa elämänvaiheissa. Myös Räppi-Ladyjen ja Eija Ahvon iloisilla musiikki-esityksillä oli iso merkitys yhdistykseen liittymiselle viime syksynä Isossa Omenassa.

On julkaistu monia tutkimuksia, joissa todistellaan musiikin ja sen kuuntelun, laulamisen, nuottien luvun sekä soittamisen vaikuttavan monipuolisesti ja voimakkaasti aivoihin. Aivoissa aktivoituu useita tunteisiin, oppimiseen ja motoriikkaan liittyviä alueita. Musiikin avulla voidaan vähentää stressiä, lievittää ahdistuneisuutta, masennusta ja kipua. Monet urheilijat käyttävät musiikkia keskittymiseen ja rauhoittumiseen ja palauttamaan elimistö ylikierroksilta normaalitilaan.

Uusimmassa Exeterin yliopiston brittitutkimuksessa (YLE /Johannes Blom 2.2.2024): Soittaminen ja laulaminen pitää aivot virkeinä vanhoilla päivillä. Musiikki on oivallista jumppaa ikääntyville aivoille. Laulamisen ja soittamisen harjoittelu tai myös nuottien lukeminen voivat tutkijoiden mukaan ylläpitää muistia ja ongelmanratkaisutaitoja. Brittitutkijoiden mukaan musiikin harrastaminen kannattaisi ottaa osaksi aivotoimintaa tukevia elämäntaitoja. Laulamisen hyödyt voivat liittyä myös sosiaalisuuteen mm. kuorolaulussa.

Musiikin monista vaikutuksista on kertonut myös mm. ylilääkäri Seppo Soinila: ”Musiikki aktivoi aivoja erityisesti lapsena, mutta vaikutus jatkuu koko ihmisiän. Laulamisen voima on ihmeellinen: musiikilla voidaan virkistää jopa dementiaa sairastavan muistia ja kohentaa mielialaa. Musiikilla ja erityisesti laulamisella voidaan tukea kognitiivista ja emotionaalista toimintakykyä.”

Meillä kaikilla on monenlaisia kokemuksia musiikin ihmeellisestä voimasta. Muistan lapsuudestani erityisesti, äitini iltalaulut ja virret, joita hän lauloi, kun hänellä oli huolia. Äidin sävelin oli turvallista nukahtaa. Vaikuttavimpia kuorovierailuita ovat olleet muun muassa vanhusten palvelutaloihin. Monet asukkaat ovat yhtyneet tuttuun Suvivirteen ja muistaneet säkeistöjen sanat ulkoa, vaikka muutoin puhekykyä ei ollut paljon jäljellä.

Syksyllä (2023) OKAS -yhteistilaisuudessa oli esitelmöimässä Reijo Laine (YLE) Reino Helismaan musiikista. Tilaisuus oli kiinnostava (läsnä n. 80). Myös yhteislauluista jäi mukaan tunne, että musiikilla on yhdistävä ja virkistävä vaikutus. Myös muut OKAS- tapahtumat, joihin olen voinut osallistua, ovat olleet mieleenpainuvia: Pirkko Mannolan ja Eino Grönin 85-vuotis konsertti ja IX Lauantain Toivotut -konsertti, johon osallistuin itse VNLn laulajana. Odotan seuraavasti kovasti OKAS järjestämää vierailua Tampereelle Piaf- näytökseen (2.4.2024) ja omista muun muassa VNL:n kahvikonserttia 29.5.2024 Vaskivuoren lukiolla.

Tutkimuksiin ja asiantuntijoihin viitaten musiikista ja yhteislaulamisesta voimme saada lisää voimaa ja virkistystä – ja saada näin ”elämämme soimaan”.

Kirjoitteli: Marianne Jauhola, 6.3.2024

eläkeläinen, kuorolainen (Vantaan Naislaulajat (VNL) ja Kivistön kirkon kuoro)

KALEVALANPÄIVÄNÄ

Runebergin runoilemaksi.

Hannele Hankala-Rämä

AJATUKSIA ARKEEN

”I love my life, I love my wife, I wish you all my kind of success!”

Mieleeni on jäänyt jostain takavuosien hämärästä tuo turhan suurella egolla varustetun amerikkalaiskonsultin lausuma slogan, hänen esitelmöidessään elämänviisauksiaan suomalaiskuulijoille. Toki vahva usko omaan pärjäämiseen tässä elon kivisellä polulla köpöttäessämme ei meille itse kullekaan pahaa tee. Vaan porukalla pohtien ja tehden olemme niin paljon vahvemmalla pohjalla. Näitä ei nuorempana, elon ruuhkavuosina ja työelämän pyörteissä ehtinyt eikä huomannut havainnoida eikä pohtia. Nyt seniorina, yhtenä teidän vertaisten joukossa on tullut uutta kulmaa katsella asioita. OKAS:in keskiviikkoesitysten yhteiskokoontumisemme, retkemme, syvälliset pohdintamme kirjakerhossa, raikkaat pelikierrokset golffariporukalla, ynnä muut. Siinä sivussa aukeaa meille itse kullekin mieltymystemme mukaan tarjolle kaikki pääkaupunkiseudun muu tapahtumien ja harrastusmahdollisuuksien yltäkylläinen kimara, unohtamatta ainutlaatuisen Nuuksiomme luontoelämystarjontaa kaikkina vuodenaikoina. Ja läheistemme kanssa kanssakäymistä, yhteisen ajan jakamista. Siinä parhaasta päästä vaikkapa lastenlasten vierailu mummolaan päiväksi tai yökylään. Suuressa maailmassa ympärillämme on näinä aikoina paljon synkkää. Toivokaamme, että siellä missä kärsitään, olisi pian valoa ja toivoa tarjolla. Elämä on rikasta, vaikkei aina ruusuilla tanssimista, mutta yhdessä niin paljon antoisampaa. Kiitos siitä, seniorit, näillä mennään!
Alla olevassa kuvassa Emma ja Rune.

Veikko Tiainen

Terveisiä muistikerhosta

Valkenee aamu keskiviikon harmaan.
Nythän on aika OKAS:in muistikerhon varmaan.
Luvassa pelit, visat, tietoiskut, oivallukset,
aivojumpat ja kertomukset.
Joukko Olarin kansallisten senioreiden tapaa,
ja ohjaksissa Lajissa Armas.

Huom! Muistikerhon osallistujilla on taiteilijanimet, jotka on
muodostettu anagrammeina heidän omista nimistään (kommentoi Saju Lakko).

OKAS-jälkiviisaat kokoontuu

Päiviö Salo perusti tämän OKAS-kerhon jo muutama vuosi sitten.

Istunto 11.1.2024 pidettiin Naapuruustalossa Matinkylässä. Läsnä oli viisi naista ja kolme miestä. Keskusteluja käytiin Päiviön etukäteen lähettämän aihelistauksen pohjalta: Olarin raitiovaunuhanke, Venäjä, Ukraina, Presidenttipeli, Suomen talous ja itse kunkin uudenvuoden päätökset.

Olarin raitiotiehanke otetaan seuraavan kerran esille vasta, kun asian aiemmin esille ottaneella on jotain konkreettista tiedotettavaa.

Venäjän osalta Suomen itärajan täyssulusta osanottajat olivat yksimielisiä. Suomessa asuvien venäläisten kaksoiskansalaisuus tulisi poistaa.

Ukrainan tavoitteet rauhan saamiseksi: alueluovutuksista Venäjälle mielipiteet jakautuivat, enemmistön mielipide – ei alueluovutuksia. Ukrainan voitto nykyisten taloudellisten ja sotilaallisten avustusten määrillä ei ehkä ole mahdollista ellei länsivaltojen apu selvästi lisäänny.

Presidenttiehdokkaiden vaalikampanjat olivat jo istunnon aikana vauhdissa. Toiselle kierrokselle pääsevien ehdokkaiden nimiksi esitettiin Alexander Stubb ja Jussi Halla-aho. Pieleen meni – eilen 28.1.2024 äänestystulosten mukaan jatkoon menivät Alexander Stubb ja Pekka Haavisto. Osanottajat olivat yksimielisiä siitä, että Alexander Stubb on seuraava Suomen Tasavallan Presidentti. Varmasti tätä toivovat kaikki OKAS-laiset ja toivottavasti yli miljoona suomalaista.

Suomen talous on katastrofaalinen. Erityisesti julkishallinnon suuret kustannukset, rakenteet, tehottomuus ja hyvinvointialueet lisäävät tätä kurimusta. Syöksyn oikaisemiseksi pitäisi tehdä investointeja – innovaatiotoiminta, vihreä siirtymä ym.

Uudenvuoden päätöksistä osallistujat esittivät omia hieman verhoiltuja ajatuksiaan.

Päiviö Salo antoi kerholaisille pohdittavaa seuraavaan istuntoon: halvaantuuko EU vai hajotetaanko se, tuleeko EU:sta liittovaltio, voiko olla joku muu kehittämissuunta.

Keskustelu oli monipuolista ja ajatuksia herättävää. Istuntoja pidetään kerran kuukaudessa lukuun ottamatta kesätaukoa. Tervetuloa mukaan. Omat kokemukseni jälkiviisaiden istunnoista ovat positiivisia.

Pekka Kuuskoski

29.1.2024

KIVA, KIVA KIRJAKERHO!

Olen keskiverto kirjojen kuuntelija. Rakastan elämänkertoja ja jännäreitä, enkä ole aiemmin ollut kirjakerhoissa outojen ennakkoluulojeni takia.
Mutta viime lokakuussa liityin OKASin kirjallisuuskerhoon, joka toimii kerran kuussa parin tunnin ajan.

Vetäjänä Ursula Högström aloittaa kertomalla, miten käytämme parituntisen aikamme. Hän tai joku kerholaisista pitää pienen alustuksen kirjailijasta. Toisinaan Ursula pyytää jokaista kertomaan; ”mitä kirja antoi sinulle, miksi kirja on kirjoitettu tai mitä kirjoittamisen tyyliä eli genreä kirja mielestäsi edustaa?” jne. Keskustelu jatkuu ja sääntöihin kuuluu, että jokaisella puhujalla on 5 minuuttia puheaikaa. Kerholla on säännöt ja järjestys eli strukturoitua toimintaa – ja se toimii!!

Olen alkajana yllättynyt - iloisesti yllättynyt! Kuunnellessani muita, ilmaantuu uusia näkökulmia ja asioita selitellään monella tapaa. Ne voivat olla oikeita tai vääriä, mutta jokainen käsittelemämme kirja sai kerholaisilta runsaasti väriä sivuilleen!

Eija Kostiainen

Päivitys 6.3.2024/EK