Kävelykierros Kruunuhaassa

Kruununhaka on Helsingin vanhin kaupunginosa, ja pitkään Helsinki oli yhtä kuin Kruununhaka. Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa oli perustanut Helsingin vuonna 1550 Vantaanjoen suulle, mutta siirsi sen tänne vuonna 1640. Nimensä kaupunginosa on saanut sen pohjoisosassa tuolloin sijanneesta kruunun laidunmaasta.

Nykyiseen loistoonsa Kruununhaka rakennettiin 1800-luvulla. Muutos käynnistyi venäläisten siirrettyä maamme hallinnon Turusta Helsinkiin 1812. Kruununhakaan tulleen keskustan suunnittelivat Carl Ludvig Engel ja Johan Albrecht Ehrenström. Lähes kaikki alueen vanhat julkiset rakennukset, kuten Ulriika Eleonooran kirkko, purettiin, ja entinen Suurtori ja sitä reunustanut hautausmaa tasoitettiin uuden Senaatintorin pohjaksi. Uusi keskusta kohosi sen ympärille pala palalta: Senaatintalo (1820), Yliopiston päärakennus (1832), tuomiokirkko (1852) ja niin edelleen. Torin eteläpuolelle jäi tosin myös muutama vanhempi rakennus, kuten jo 1757 valmistunut Sederholmin talo.

Opastetulla kävelykierroksella Markku Jalonen johdattaa meidät Kruununhaan historiaan ja sen merkittäviin rakennuksiin. Vierailu alkaa Senaatintorilta, Tuomiokirkon portaiden juurelta. Kävely kestää 1,5 tuntia ja matkaa kertyy reilut 3 km. Opastus maksaa 15€/hlö ja maksu suoritetaan Jukalle sähköpostissa ilmoitetulle tilille 27.8. mennessä.
Mikäli 30.8. sattuisi muutama päivä ennen saatavilla olevan ennusteen mukaan olevan sateinen, vaihdetaan päivä elo-syyskuun vaihteessa sopivampaan.

Vähän satoi, mutta ei haitannut ! Innostava opas Markku kertoi meille mielenkiintoisia asioita ja myös historiaa. Nyt tiedämme mm. Jörn Donnerin talon ym.

Päivitys 15.9.2023/EK