Mannerheim-museo 31.3.2023

OLARIN KANSALLISET SENIORIT – retki Mannerheim-museoon perjantaina 31.3.2023

OKAS tekee päiväretken Helsingin Kaivopuistossa (Kalliolinnantie 14) sijaitsevaan Mannerheim-museoon perjantaina 31.3.2023 klo 13:00 – 14:30. Matka tehdään julkisilla liikennevälineillä (metro, raitiovaunu). Teemme museossa noin tunnin kestävän opastetun kierroksen, minkä jälkeen museoon tutustumista voi jatkaa myös omatoimisesti.

Kokoontuminen aamulla klo 11:45 Matinkylän metroaseman ylätasanteella (jossa mm. K-Supermarket) tai Mannerheim-museon aulassa n. klo 12:45. Menemme metrolla Helsinkiin Rautatieasemalle, jonka vierestä jatkamme raitiovaunulla nro 3 Kaivopuiston pysäkille, josta on noin 350 m:n kävelymatka museolle.

Museolle pääsee myös raitiovaunulla nro 2 Lasipalatsin edestä Olympiaterminaalin pysäkille, josta on noin 600 m:n kävelymatka museolle.

Mannerheim-museo sijaitsee vuonna 1874 valmistuneessa huvilassa, joka on harvoja säilyneitä Helsingin Kaivopuiston vanhoja puurakennuksia. Huvilan suunnitteli ja rakennutti arkkitehti August Boman, ja se oli jo alun perin tarkoitettu vuokrakäyttöön. Kiinteistö siirtyi 1910-luvun alussa kauppaneuvos Karl Fazerin omistukseen. Fazer tarjosi huvilaa ystävänsä Gustaf Mannerheimin käyttöön 1920-luvun alkupuolella, jolloin rakennusta muokattiin voimakkaasti uuden asukkaan toiveita vastaavaksi.

Mannerheim-museon tehtäviin kuuluu ainutlaatuisen ihmiskohtalon ja fyysisen miljöön vaiheiden esilletuomisen lisäksi yleisesti suomalaisen yhteiskunnan vaiheista kertominen. Museossa kiinnitetään huomiota kokoavaan isänmaallisuuteen ja samalla monikulttuuri-suuden ja monikielisyyden edistämiseen.

Ilmoittautumiset keskiviikkoon 22.3.2023 klo 21:00 mennessä retkelle puhelimen Jäsenkortti-applikaatiolla, tai tietokoneella kotisivuiltamme (Olari.senioriyhdistys.fi/Tapahtumat), tai Jukalle sähköpostilla (jukkatsalo@gmail.com) tai puhelimella (040 546 1392).
Museon sisäänpääsymaksu on 10 €, mikä sisältää myös opastuksen. Museokortilla vapaa sisäänpääsy.