Tuusulanjärven taiteilijakodit 4.5.2023

OLARIN KANSALLISET SENIORIT – retki Jean and Aino Sibeliuksen kotimuseo Ainolaan ja Pekka Halosen ateljeekoti Halosenniemeen 4.5.2023

OKAS tekee retken Tuusulassa sijaitseviin Jean ja Aino Sibeliuksen kotimuseo Ainolaan ja Pekka Halosen ateljeekoti Halosenniemeen torstaina 4.5.2023 klo 10:00-15:30. Matkalla nautitaan myös lounas Krapihovin kesäravintola Mankelissa. Matkalle lähdetään klo 10:00 Olarista R-kioskin vierestä (Kuunkehrä 4) ja palataan n. klo 15:30. Ainolan opastukseen liittyvistä rajoituksista johtuen matkalle pääsee mukaan enintään 30 jäsentämme.

Aino ja Jean Sibeliuksen Järvenpäässä sijaitseva kotimuseo Ainola on Suomen kansainvälisesti tunnetuin kotimuseo ja ainutlaatuinen osa Suomen kansallista kulttuuriperintöä. Valmistuttuaan vuonna 1904 Ainola palveli Jean ja Aino Sibeliuksen kotina aina heidän elämänsä loppuun saakka. Museossa pääset tutustumaan Ainolan asukkaiden elämään sekä talon taiteeseen, arkkitehtuuriin ja puutarhaan. Ainola on koti myös useille Sibeliuksen kuululle sävellykselle.

Taidemaalari Pekka Halosen vuonna 1902 valmistunut kansallisromanttinen ateljeekoti Halosenniemi sijaitsee Tuusulanjärven rannalla. Alkuperäiseen asuunsa entisöity Halosenniemi toimii taidemuseona, joka kertoo Pekka Halosen taiteesta, hänen elämäntyöstään ja ystävistään, jotka loivat maineikkaan Tuusulan Rantatien taiteilijayhteisön. Museon erikoisnäyttelyt esittelevät Pekka Halosen taidetta yhdistäen sitä hänen aikalaistensa ja myöhempien aikakausien tuotantoon.

Aikataulu:

Lähdemme Olarista klo 10:00 ja saavumme Ainolaan n. klo 10.40. Ennen klo 11:00 alkavaa opastusta, ja myös opastuksen jälkeen, kotimuseon pihaan, ympäristöön ja museokauppaan voi tutustua omatoimisesti.  Opastus kestää noin 30 min.

Ainolasta lähdemme klo 12:15 Krapihoviin, jonka Mankeli-nimisessä kesäravintolassa nautimme salaatti-keitto –lounaan.

Krapihovista jatkamme klo 13:15 matkaa Halosenniemeen, jossa tutustumme ensin oppaan johdolla Pekka Halosen taiteilijakotiin. Opastus kestää noin 15 min, minkä jälkeen taiteilijakotiin ja sen lähiympäristöön tutustumme omatoimisesti.

Kotimatkalle lähdemme n. klo 14:30.

Matkan hinta/hlö on 52 € ilman museokorttia ja 35 € museokortilla. Hinta sisältää matkat, pääsymaksut opastuksineen ja lounaan.

Ilmoittautumiset 20.4.2023 mennessä: Jukka Salo, jukkatsalo@gmail.com, puh. 040 546 1392. Matka toteutuu, jos sille osallistuu vähintään 25 (max 30) henkilöä. Maksut tulee suorittaa 25.4.2023 mennessä tilinumerolle, joka ilmoitetaan myöhemmin kaikille retkelle ilmoittautuneille.