19.5.2021 Pertti J. Rosila

Pertti J. Rosila, ”eduskunnan kirstunvartija” Olarin kansalliset seniorit ry:n jäsentilaisuuden vieraana 19.5.2021
Tällä kertaa aiheena oli erityisesti eduskunnan naiset vallankahvassa.
Pertti aloitti uransa eduskunnassa v. 1988 apulaiskirjanpitäjänä ja työskenteli siellä vuoteen 2017, viimeiset 20 vuotta eduskunnan talouspäällikkönä. Työaikana Pertti piti päiväkirjaa, johon merkitsi joka päivä päivän sattumuksia. Näistä on koottu kaksi kirjaa: ”Arkadianmäen kirstunvartija” ja ”Herrahissin vauhdissa”.
Tämän kertaisen esityksen aiheena on ”Eduskunnan naiset vallankahvassa”.  Pertti kertoo suorasukaiseen tyyliinsä pitkä aikaisesta eduskunnan puhemiehestä, valtioneuvos Riitta Uosukaisesta, 10 kuukauden ensimmäisestä naispääministeristä Anneli Jäätteenmäestä, Suomen ensimmäisestä naispuolisesta ulkoministeristä ja presidentistä, Tarja Halosesta, historian ensimmäisestä naisesta eduskunnan korkeimmassa virassa, eduskunnan pääsihteeri Maija-Leena Paavolasta ja pari sanaa myös Marja Lohelasta ja Mari Kiviniemestä.
Hauskaa kuunneltavaa! Terveisin, Kristina Rantalainen