OKASin jäsenkysely 2023

OKAS suoritti jäsenkyselyn keväällä 2023. Kyselyyn saattoi vastata joko paperikaavakkeella tai sähköisesti.
Vastausprosentti ei yltänyt sataan, mutta saimme ideoita niin jäsentilaisuuksiin kuin myös retkien suunnitteluun. Otamme niitä huomioon toiminnassamme ja yritämme toteuttaa toivomuksia mahdollisuuksiemme mukaan.
Kiitos kaikille vastaajille.

Tässä on yhteenveto saamistamme vastauksista.

1.Jäsentapaamisten aiheet

- terveys, hyvinvointi, terveyden edistäminen: Nykyaika ja historiaa
- kulttuuri
- kirjallisuus
- Pohjoismainen yhteistyö, Pohjoismaat
- Espoon jätehuolto
- turvallisuus/ Suomen turvallisuus politiikka
- Suomen historia ja naapuruussuhteet
- Nato: toiminta Suomen puolustusvoimissa, maavoimissa, kansainvälisesti
- Ukraina, maailmanpoliittinen tilanne
- Politiikka
- ajankohtaiset yhteiskunnalliset aiheet
- eläkeläisiin liittyvät asiat
- kulttuuri, mm. kirjallisuus
- taide-esitelmät
- matkailuaiheet, esim. jonkin maan, maanosien esittelyt
- taiteilija-, julkisuushenkilö vierailut
- elämän filosofiset kysymykset
- viimeisimmät luonnontieteen ja lääketieteen saavutukset

2.Ketä henkilöitä haluaisit kuulla jäsentapaamisissa?

- Sauli Niinistö, Olli Rehn
- Espoon kaupungin teatterin johtaja
- Alexander Stubb
- Asko Järvinen / HUS
- René Nyberg uudelleen
- Pekka Puska
- Kaari Utrio elämäntyöstään; historiallinen kirjallisuus & historia naisen näkökulmasta (pienenä vastapainona “sotilaallisille” aiheille ).
- Kimmo Ohtonen työstään luontokuvaajana ja luonnonsuojelijana
- olisiko joku ns. vanhanajan tunnettu laulaja, näyttelijä esim. Seela Sella?
- huippu-urheilijoita, jotka lopettamisen jälkeen ovat löytäneet uuden suunnan/alan elämälleen esim. Sari Multala, Jarkko Nieminen, Virpi Sarasvuo, Kaisa Mäkäräinen, Marjo Matikainen, Mika Poutala
- kirjailijoita, sekä esim. taidekeskus Emman tarjonnasta vastaavaa henkilöä, tai taidemuseo Didrichen tarinaa, tai vierailu sinne
- apteekkari, lääkkeiden yhteensopivuudesta, tarvittavat vitamiinit
- ikääntyvän ihonhoito

3.Harrastekerhot
- jumppakerhoa tarvitaan
- jooga
- lyriikkakerho, jossa voitaisiin esim. lukea ja analysoida runoja ja tutustua tarkemmin runoilijoihin. Laulukerho, jossa joko vetäjä tai joku muu henkilö hallitsisi säestyksen. Jonkin sortin liikuntakerho; sitä todella kaivataan.
- kerhoja tulee mainosta enemmän

4.Matkat ja kulttuuritapahtumat
- ooppera
- taidenäyttelyt
- Tammisaaren uusi taidemuseo ”Chappe”
- Amos Andersson Hem
- Aleksanteri Ahola- Valon museo Hämeenlinnassa
- Athos Säätiön Luostarikeskus Paragia Lammilla
- Iittalan Lasitehdas ja taidemuseo
- Hämeenlinna, Tykistömuseo, käsityötalo, Willa Vasko
- Punkaharju Retretti
- Mikkelin Päämajamuseo
- teatteriretket lähiseudulle
- kevyen musiikin tapahtumia

5.Kesäohjelmat
- petankkipeliä
- kävelyretkiä
- kesäteatteri
- Espoon saaristo
- oman jengin golf retkiä, lähikentille/päivä , tai yhden yön peliretkiä. Joku kesäteatteri retki, yksi voisi olla Baltic jazz 7.7. niillä on 60e saaristoristeily jazzin kera.

*Kaikki ilmoittivat käyttävänsä tietokonetta, älypuhelinta. Kerhon vetämisestä kiinnostuneita ei ollut.

*Jäsentilaisuuden pitopaikka oli vastaajista hyvä ja helposti saavutettavissa.

6.Vapaa sana
- yhdistys toimii hyvin aktiivisesti. Ohjelmat ovat jatkuvasti jäseniä kiinnostavia. Jatkakaa samalla linjalla.

- lämpimät kiitokset erinomaisesta, monipuolisesta, virkistävästä, voimaannuttavasta, aktiivisesta, tietoa antavasta, sosiaalisesta kanssakäymistä edistävästä senioritoiminnasta. RUUSU!

- yhdistyksellä on upeaa, aktiivista toimintaa. On ilo olla mukana. Kiitos kaikille toimintojen pyörittäjille.
- mielenkiintoista ohjelmaa

- Minä olen saanut kuvan asiallisesta, vastuullisesta, jäsenistöä kunnioittavasta, aktiivisesta yhdistyksestä! - Voisin ottaa myös joitakin pikkutehtäviä vaikkapa opastuksessa yms.

- Hyvä toiminnan suunnittelu ja hoitaminen. Monipuolinen ajattelu ja yhteistyö jäsenten ja hallituksen välillä

- Kiitos hallitukselle ja muille aktiivisille! Mitä erilaisempaa toimintaa, sitä parempi, ts. jokaiselle jotakin

- Kaistamerkintä puuttuu edelleen Olarinkadulta (etelänpuoleinen väylä). Olen siitä puhunut Vanhusneuvoston pj. Olli Männikölle ainakin 2 vuotta sitten. Lautailijat ja pyöräilijät toiselle kaistalle ja jalankulkijat toiselle, koska siinä liikkuu meitä huonokuuloisiakin jalankulkijoita.

- Lisää penkkejä Kuntopolulle!
- Olarin uimahalli ja kuntosali käyttökuntoon pikaisesti!
- Monipuolista ja vaihtelevaa toimintaa, sielulle, kropalle ja aivoille, kiitos!,

Päivitys 28.8.2023/EK