Puheenjohtajan palsta

Tässä on puheenjohtaja Jukka Salon uudenvuoden 2024 tervehdys jäsenille.

Hyvät Olarin kansalliset seniorit ry:n jäsenet,

Vuosi 2023 on takanapäin hyvine muistoineen: yhdessäoloa, matkoja, retkiä, vilkasta kerhotoimintaa ja kuukausitapaamiset. Kaikki onnistuivat odotustemme mukaisesti ja runsaalla osallistumisaktiviteetilla. Kiitos kuuluu teille kaikille mukana olosta, ja erityiskiitos kaikille tilaisuuksien järjestäjille ja kerhon vetäjille, sekä kaikille erilaisissa tiimeissä osaamistaan ja aikaansa antaneille.

Marraskuussa pidetyssä syyskokouksessa hyväksyttiin yhdistyksemme toimintasuunnitelma tälle uudelle vuodelle. Toimintamme tarkoitus on jäsentemme yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja viihtyvyyden sekä harrastusten edistäminen. Mottonamme on ’Älä jää yksin’. Tarkoituksemme toteutumiseen voimme kaikki vaikuttaa kukin omalla tavallamme. Uusi hallitus valitsi ensimmäisessä kokouksessaan yhdistykselle ensimmäistä kertaa myös isännän ja siihen rooliin Päiviö Salon. Tehtävän kuva kehittyy ja täsmentyy ajan saatossa ja uskomme, että sillä on vaikutusta juuri tuon yhteisöllisyyden kokemuksen vahvistumiseen.

Keskeisiä toimintamuotojamme ovat edelleen joka toinen viikko pidettävät jäsentilaisuudet ja kerhot, sekä retket ja kulttuuritapahtumat. Niistä kaikista löytyy tietoa verkkosivuiltamme (olari.senoriyhdistys.fi) sekä tiivistetysti myös uudesta OKAS-esitteestämme. Monessakin tutkimuksessa on todettu, että sosiaaliset kontaktit ovat erityisesti senioreille tärkeitä ja niihin eri toimintamuotomme antavat hyvän mahdollisuuden. Ryhmässä voi saada ”mentaalisen jumppakaverin, jolle voi syöttää pallon, ja sitten lyödä palloa edestakaisin”, kuten Pirkko Lahti hyvin osuvasti kiteytti HS:n haastattelussa joulukuussa. Eikä pidä unohtaa myöskään fyysistä terveyttä: liike on lääkettä, joka lisää mielihyvähormonien eritystä. Liikuntaa voi harjoittaa esim. syksyllä aloittaneessa OKAS-kävelijät -kerhossa.

Toimintamme taloudellinen pohja perustuu jäsenmaksuihin, joka tänä vuonna on 30 €, sekä 100 €:n kannattajamaksuihin (kannattajayhteisöt löytyvät esitteemme takasivulta). Jäsenmaksusta tilitämme 18 € Kansalliselle Senioriliitolle, mistä vastineeksi saamme mm. viisi kertaa vuodessa ilmestyvän Patina-lehden. Lisäksi Senioriliitto tekee aktiivista ja vaikuttavaa edunvalvontatyötä valtakunnallisella tasolla kaikkien eläkeläisten hyväksi.

Taloutemme tueksi olemme aikaisempina vuosina saaneet Espoon kaupungilta noin 4000 €:n toimintaamme tukevan avustuksen, mutta nyt tuon avustuksen myöntämisen on Espoon kaupunki siirtänyt Länsi-Uudenmaan Hyvinvointialueen vastuulle. Marraskuussa jätettyyn avustusanomukseemme saimme valitettavasti kielteisen päätöksen, kuten saivat kaikki muutkin sekä Espoon että koko hyvinvointialueen seniori-/eläkeläisjärjestöt. Olemme kuitenkin käynnistäneet toimenpiteet, jotta Espoossa palattaisiin vanhaan käytäntöön avustusten myöntämisessä. Nopeita päätöksiä tämän osalta emme kuitenkaan voi odottaa, joten joudumme taloudenpidossamme olemaan entistä tarkempia.

Edessämme ovat jännittävät viikot, kun maallemme valitaan uusi presidentti, jonka tulee astua Sauli Niinistön jättämiin suuriin saappaisiin. Käyttäkäämme kansalaisvelvoitettamme ja käykäämme äänestämässä. Nautitaan talven ja kevään tapahtumista ja yhdessäolosta. Pidetään huolta itsestämme ja huomioidaan myös toiset.

“Ei anneta hetkenkään ajastamme kulua hukkaan. Parempiakin aikoja saattaa olla olemassa, mutta tämä aika on meidän.” (Jean-Paul Sartre, ranskalainen filosofi, 1905-1980)

Toivotan teille kaikille hyvää ja toimintarikasta vuotta 2024 !

Jukka Salo, puheenjohtaja 2024

(yhdistyksen kotisivut: http://olari.senioriyhdistys

(yhdistyksen Facebook-sivut: https://www.facebook.com/Olarinseniorit/)

Vuosi 2023 päättyi ja vuosi 2024 alkoi aurinkoisessa pakkassäässä.

Kävelytie Friisilässä 31.12.2023/JS
Näkymä Friisinkalliolta Olarin suuntaan 1.1.2024/JS