Puheenjohtajan palsta

Jouluna 2020

Toivotan rauhallista joulua kaikille henkilökohtaisesti.

Tämä joulu on hieman erilainen.

Meidän jouluumme on aina kuulunut perhettä, aikaisemmin enemmän, viime aikoina vähemmän. Hyvin pitkään vietimme joulut aina joko minun tai puolisoni lapsuudenkodissa. Koska molemmilla on paljon sisaruksia, väkeä riitti joulupöytään. Mukana oli aina myös perheettömiä sukulaisia.

Ulkomaanvuosina meillä oli aina jouluvieraita Suomesta: anoppini ja puolisoni kummitäti ja sisaruksiamme perheineen. Joulunvietossa sovelsimme suomalaisia ja paikallisia tapoja. New Delhissä joulukuusi muuttui lähes kaksimetriseksi katajaksi…

Myöhempinä vuosina vanhempien sukulaisten poistuttua vietimme joulua oman perheen kesken. Muutaman kerran joulupöydässämme oli nuoremman pojan Tuomaksen ”orpoja” koulutovereita, joiden vanhemmat ja perheet olivat ulkomailla. Ruokalistasta löytyi silloin ehkä enemmän kasviksia.

Tämä joulu on erilainen. Ensimmäisen kerran lähes viiteen kymmeneen vuoteen vietämme joulua kahdestaan ja pohjoisessa.

Ja hyvä näin.

Rauhallista joulua.

Kristina Rantalainen

15.4.2020
Monopoli, Kimble, Afrikan tähti, Trivial Pursuit – ja LUKUSET

Kaikki tuttuja, eikö totta? Innostuin käymään kaappeja läpi sillä mielellä, että jospa jotain voisin siirtää Kierrätyskeskus-kasaan.

Juutuin alkumetreillä lautapeleihin, joita meillä pelattiin kyllästymiseen asti. Ensimmäinen oli tietysti Afrikan tähti. Monopoli säilytti suosionsa hyvin pitkään, aikuistenkin ajanviettopelinä. Sain ranskalaiselta liikekumppanilta Monopolin, joka sijoittui Pariisiin! Lapset oppivat laskemaan ja vähän ranskaakin siinä sivussa. Yhdessä vaiheessa perheessämme kuvio oli aina sama: kun vanhemmat pääsivät töistä kotiin, odotti monopoli valmiina olohuoneen pöydällä. Jatkoimme peliä siitä, mihin se edellisenä iltana oli jäänyt.

Sitten kuvaan astuivat Muuttuva labyrintti, Kimble jne. ja Lukuset. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran 1980-luvun lopulla kehittämä kirjallisuusaiheinen tietokilpailupeli nuorille ja aikuisille. Se sisältää tuhat kysymystä suomalaisen kirjan ja kirjallisuuden vaiheista. Peliä voi pelata 2 – 8 pelaajaa, tai joukkuetta. Kysymykset on jaettu neljään kategoriaan: vanhempi kirjallisuus, noin vuoteen 1917; uudempi kirjallisuus, eli vuodesta 1917 eteenpäin; nuoriso- ja viihdekirjallisuus, ja viimeisenä on pakka sekalaisia kirjallisuuteen liittyviä kysymyksiä. Kysymyskorttien toisella puolella on aina vastaus ja selitykset. Opettavainen peli. Emme olekaan aikoihin pelanneet LUKUSETiä. Tunnetteko/muistatteko tämän pelin? Voikohan sitä pelata etänä?

Trivial Pursuit oli myöhemmin suosittu. Harmi vaan, että me vanhemmat emme enää pärjää omille lapsillemme: uusimmassa Trivial Pursuit -versiossa on niin kummallisia kysymyksiä ….

Puheenjohtajan terveiset 1.4.2020

Nyt kun sisäliikunta on hankalaa, niin oletko tutustustut Olarin terveyspolkuun? Terveysluontopolku on 2,4 km pitkä reitti ja sijaitsee Kokinmetsässä, Espoon keskuspuiston eteläosassa. Kokinmetsään pääsee Ylismäentien ja Olarinkadun risteyksessä sijaitsevalta pieneltä parkkipaikalta. Polulle pääsee myös Puolarmaarin ja Henttaan suunnalta useammasta paikasta. Terveysluontopolkua voi kiertää molempiin suuntiin, reitti on merkitty sinisin kyltein eikä rasteja tarvitse kiertää järjestyksessä. Polku ei ole esteetön.

Lisätietoa Olarin terveysluontopolusta löytyy Luontopolut-sivulta.