Tapiolan ortodoksikirkko 28.10.2021.

OLARIN KANSALLISET SENIORIT – tutustuminen Tapiolan ortodoksiseen kirkkoon torstaina 28.10.2021 klo 11:00-12:00

OKAS tekee tutustumisretken Espoon Tapiolassa sijaitsevaan ortodoksiseen kirkkoon torstaina 28.10.2021 klo 11:00-12:00. Espoon Tapiolassa sijaitseva, vuonna 1998 valmistunut ortodoksinen kirkko on pyhitetty munkki Hermanille, joka matkusti Alaskaan vuonna 1793 tekemään lähetystyötä. Pyhittäjä Hermannista tuli yli neljänkymmenen Alaskassa viettämänsä vuoden aikana alueen merkittävä hengellinen opettaja ja paikallisen väestön puolustaja.

Kirkon on suunnitellut arkkitehti ja ortodoksipappi papa Paul Hesse. Ikonografi Alexander Wikström on maalannut kirkkosalin seinämaalaukset ja ikonostaasin ja keskivalaisimen ikonit ikonimaalari Ulla Vaajakallio. Ulla Vaajakallio asuu Friisilässä (Olarin naapurissa).

Kirkon suunnittelija on saanut inspiraatiota arkkitehtuuriin ja kirkon ikonostaasiin Lalibelan kuuluisista kallioon louhituista kirkoista. Kirkko on ensimmäinen pyhättö, jonka suunnittelussa on alusta asti otettu huomioon bysanttilaisen ikonitaiteen mukaiset seinämaalaukset.

Kirkkorakennus sijaitsee osoitteessa Kaupinkalliontie 2, Tapiolan kulttuurikeskuksen viereisen kallion laella. Olarista Tapiolan keskustaan pääsee esim. bussilla 125 tai Matinkylän kautta metrolla. Opastus ei maksa mitään.

Ortodoksisessa kirkossa vierailun jälkeen on mahdollista nauttia omakustanteinen buffetlounas (10 €/hlö) Cafe Mollissa Tapiolan Kulttuurikeskuksessa.

Ilmoittautumiset 25.10.2021 mennessä: Jäsenkorttiapplikaatiolla, tai Jukalle sähköpostilla (jukkatsalo@gmail.com)
tai puhelimella (040 546 1392).

Terveisin, Jukka