Retki Suomenlinnaan 18.8.2021

OLARIN KANSALLISET SENIORIT – retki Suomenlinnaan keskiviikkona 18.8.2021

OKAS tekee kävelyretken Suomenlinnassa keskiviikkona 18.8.2021 alkaen klo 10:00. Unescon maailmanperintökohde Suomenlinna on kulttuuriaarre, jonka rakentaminen alkoi 1700-luvun puolivälissä Suomen kuuluessa Ruotsiin. Se tunnettiin vuoteen 1918 asti ruotsinkielisen nimensä Sveaborg pohjalta suomeksi Viaporina. Oppaanamme retkellä toimii Päiviö Salo, jolle Helsingin edustan saaret olivat varhaislapsuuden ja -nuoruuden kotipaikka. Suomenlinnassa hän aloitti myös koulunkäyntinsä.

Retkemme lähtöpiste on HSL:n lautan satama, joka sijaitsee Kauppatorin itälaidalla, Presidentin­linnan kohdalla. Tapaamme siellä aamulla klo 9:50 ja lähdemme Suomenlinnaan klo 10:00 lähtevällä lautalla. Jos joku myöhästyisi tältä lauttavuorolta, niin seuraava lähtee jo klo 10:20 ja etujoukon kyllä tavoittaa seuraamalla retkisuunnitelmaa. Lautta on osa kaupunki­liikennettä, ja lautalla kelpaavat kaikki HSL:n liput. Mikäli sinulla on voimassa oleva HSL-lippu (AB, ABC tai ABCD), voit käyttää lippua lautassa.

Vierailu Suomenlinnassa alkaa lyhyellä tutustumisella Suomenlinnan kirkkoon, jonka jälkeen jatkamme kohti Tykistölahdella sijaitsevaa Suomenlinnan museota, jossa tutustumme Suomenlinnan historiaan videoesityksen avulla. Museoon on sisäänpääsymaksu 5€ (eläkeläislippu). Museokortin omistajalta ei peritä erillistä maksua.

Museosta jatkamme Susisaareen, jossa tutustumme Linnanpihalla sijaitsevaan Ehrensvärdin hautaan, Piperin puistoon sekä Kustaanmiekan valleihin ja tykkeihin. Sen jälkeen nautimme omakustanteisen keittolounaan kahvila Piperissä (tarjolla lohikeittoa, 15 €).

Lounaan jälkeen, mikäli voimia vielä riittää, tutustumme Sotamuseoon, jonne pääsee Museokortilla tai eläkeläislipulla, jonka hinta on 4 €. Jos vierailu Sotamuseossa ei kiinnostaisi, voi sille varatun ajan viettää esim. virvokkeita tai kahvia nauttien samassa rakennuskompleksissa sijaitsevassa Linna-baarissa.

Sotamuseosta suuntaamme saaren itäreunaa pitkin takaisin HSL:n lautan päälaiturille. Palaamme Helsingin kauppatorille n. klo 15 lähtevällä lautalla.

Suomenlinnan kulkuväylät on päällystetty mukulakivillä, joten matkalle kannattaa varustautua tukevilla jalkineilla. Sateenvarjo kannattanee myös ottaa mukaan ’matkavakuutukseksi’.

Ilmoittautuminen matkalle puhelimen Jäsenkorttiapplikaatiolla, tai tietokoneella kotisivuiltamme (Olari.senioriyhdistys.fi/Tapahtumat), tai Jukalle sähköpostilla (jukkatsalo@gmail.com) tai puhelimella (040 546 1392) su 15.8. klo 21:00 mennessä.