Kävelykipinä 2021

Maaottelumarssin muistoksi Tahko Pihkala –seura on haastanut kaikki järjestöt järjestämään ”Kävelykipinä 2021” tempauksen, johon myös Senioriliitto on päättänyt yhtyä. Liitto toivoo, että saamme mahdollisimman monta senioria lähtemään silloin ”ylös, ulos ja lenkille”.

Olarin kansalliset seniorit järjesti tapahtuman 2-päiväisenä:

-          torstaina 6.5. klo 10:00 Suomenojan lintualtaalla (lähtö lintulammen parkkipaikalta, osoite Hyljeluodontie 3, Olarista bussi 533)

-          perjantaina 7.5. klo 10:00 Espoon rantaraitilla (lähtö Matinkylän uimarannan parkkipaikalta, Matinlahdenranta 1, Olarista bussi 531)

Osallistua saattoi joko toiseen tai vaikka molempien päivien tapahtumiin. Ilmoittautumiset Kilta-järjestelmän kautta tai sähköpostilla Jukalle (jukkatsalo@gmail.com). Tapahtumiin, jotka olivat kestoltaan noin 2 tuntia, otettiin mukaan kiikarit ja omat eväät.

Otteita vuoden 1941 tapahtumasta:
Kautta aikojen suurin kuntotapahtuma, Maaottelumarssi, järjestettiin Suomen ja Ruotsin välillä toukokuussa 1941. Se oli aikaa 80 vuotta sitten, jolloin talvisota oli takana ja elämä oli muutenkin ankeaa. Valo ja energiaa tuomaan synnytettiin tämä historiallisesti merkittävä kävelytempaus.

Marssijoiksi kelpuutettiin kaikki vuonna 1931 ja sitä ennen syntyneet kansalaiset. Naisten ja 1928–1931 syntyneiden lasten piti kävellä 10 km alle tunnin ja 40 minuutin ja miesten 15 km alle kahden tunnin 20 minuutin ajassa. Juosta ei saanut, ja sama henkilö sai marssia vain kerran.

Suomalaisia oli tuolloin kävelemässä 1,5 miljoonaa ja maaottelu voitettiin kirkkaasti. Voittoa tärkeämpi on marssimaaottelun suomalaisissa synnyttämä yhteishenki. Talvisodasta on vain hieman yli vuosi, ja uudet synkät pilvet leijuvat jo taivaalla. Vain kuukausi marssimaaottelun jälkeen alkoi Jatkosota.

Suomen ja Ruotsin välistä maaottelumarssia ei laiminlyö edes liikunnallisesti laiskahko presidentti Risto Ryti. Yllään musta elegantti liivipuku, solmio, mustat juhlakengät ja päässään leveälierinen edenhattu Ryti kävelee miesten matkan 15 kilometriä varsin reippaasti. Keskiaika kilometriä kohden on 8 minuuttia 32 sekuntia.

Pienessä mökissä Ohkolan ja Nummisten rajamailla Mäntsälässä asuva 94-vuotias Adolf Vilenius lähtee jo aamuvarhaisella kohti kirkonkylän keskustaa. Sinne on matkaa runsaat seitsemän kilometriä. Marssiajakseen Vilenius saa 2 tuntia ja 16 minuuttia, minkä jälkeen hän kävelee holkkitupakkaa käryttäen takaisin kotimökilleen.

Sysmässä vanhaemäntä Maria Brunila, 88, marssii 10 kilometriään yhdessä tyttärensä, tyttärensä pojan ja tyttärensä pojanpojan kanssa.

Neljän sukupolven suoritus on ainutkertainen, mutta hatunnoston ansaitsee myös lapinlahtelainen 56-vuotias leskiemäntä Edit Ruotsalainen. Pieksut jalassa ja työleninki yllään hän taittaa maaottelumarssin kymmenen lapsensa kanssa. Saaliina on yksitoista maaottelupistettä.

Lapin teillä on edelleen toukokuussa paikoittain paksulti upottavaa lunta. Hätä keksii keinot: yöpakkaset kovettavat tiet, joten Lapissa marssitaan myös yöaikaan. Kolttakansa marssii puolestaan hyväkuntoisella Petsamoon vievällä Jäämerentiellä – naiset perinteisissä koltta-asuissaan.

Ryhmä naisia marssilla Helsingissä v. 1941.

Päivitys 21.5.2021/EK